5 tips om bezoekers langer vast te houden op je site

Je hebt hard gewerkt aan je website. Hij heeft een flitsend design en heerlijke teksten. Maar… Je bezoekers blijven niet hangen. Maak jij al gebruik van alle mogelijkheden om je doelgroep betrokken te houden? In deze blog deel ik meer over drie van mijn vijf tips om mensen langer op je website te houden. Adorée neemt je later mee in het gebruik van zoekwoorden en consistentie in het plaatsen van je berichten. 

Gebruik de juiste tooling 

Met tools als Google Analytics krijg je direct inzicht in hoe jouw pagina’s presteren, mits je het goed ingesteld hebt. Hoe je dit doet, lees je in Martin zijn blog “Wat je wílt weten over Google Analytics”. Je kunt namelijk gemakkelijk verdwalen in de schat data die de tooling je biedt. Om te zien hoe je website presteert is het goed om te kijken naar wat gebruikers doen op je site. Hoeveel pagina’s bekijken bezoekers gemiddeld? Welke acties voeren ze uit? Waar en hoe komen ze binnen op je site en waar stappen ze uit? 

Verhoog je engagement

Wanneer je tijdens je bezoek aan een webpagina niet verder klikt, maar de pagina sluit, mat Google dit eerder als bounce. Een hoge bouncerate is dus het percentage van je bezoekers die na het lezen van bijvoorbeeld je blogbericht direct je pagina weer weg klikt. Een achterhaald principe, want misschien doet je bezoeker wel iets op je pagina. Denk bijvoorbeeld aan one-page landingspagina’s, waar bezoekers wel acties kunnen doen, maar niet doorklikt naar vervolgpagina’s. Daarom let Google in Analytics 4 op engagement. Google kijkt dus in het algemeen verder naar wát iemand op je site doet. Maar, je kunt nog steeds zien hoeveel pagina’s iemand per sessie bezoekt. Is dit gemiddelde bij jou nog steeds 1? Zonde. Want je hebt nog zoveel meer te vertellen. Hoe zorg je er nou voor dat je de betrokkenheid op je website en de pagina’s onderling verhoogt? 

Wees relevant 

De beste tip om je bouncepercentage te verlagen, is om ervoor te zorgen dat je relevante content biedt. Je hebt iemand tenslotte al met één been over de drempel je “online winkel” of “digitaal kantoor” weten te krijgen. Wist je dat de verschillende social media platformen er bijvoorbeeld door hun algoritme voor zorgen dat je langer blijft scrollen op het platform? 

Wat nou als ik je vertel dat jij dit ook kunt op je website? Maar, hóé dan?(!) hoor ik je bijna denken… Nou, eigenlijk is het dus helemaal niet zo moeilijk als je denkt… Kijk naar wat scoort bij je doelgroep. Ook hier komt onze vriend Google Analytics weer van pas. We kunnen namelijk precies zien welke pagina’s goed scoren. Welke pagina’s worden het best bezocht? Welke berichten worden het vaakst gelezen en hoelang blijven je bezoekers gemiddeld op deze pagina? 

En dus… Nu heb je berichten die aansluiten bij je doelgroep. Hoe zorg je er dan voor dat bezoekers deze berichten zien? Onze tip: bied je berichten aan á la Bol.com. Deze webwinkel laat je, wanneer je een product bekijkt, zien welke producten nog meer interessant voor je kunnen zijn. Kortom: na het plaatsen van dit ene bericht ben je er niet. Je wilt immers dat bezoekers ‘hooked’ blijven.  

Vijf tips om mensen langer op je website te houden 

  • Schrijf relevante teksten

  • Gebruik pakkende titels 

  • Zorg ervoor dat je berichten zichtbaar zijn (én je doelgroep doorklikt!) 

  • Maak gebruik van de juiste zoekwoorden 

  • Zorg ervoor dat je regelmatig berichten plaatst 

Ben jij er al achter wat je wílt meten? 

Volgende week neemt Martin je mee in de wereld van Google Analytics en wat je wílt meten. Wil je nou meer weten over hoe jij content schrijft die aansluit bij je doelgroep? Of waar je in vredesnaam begint? Neem contact met ons op, dan kijken we samen hoe jij een stap in de juiste richting zet! 

Profielfoto Aniek
Groet Aniek

Dit is misschien ook interessant voor jou…