Marketing automation: jouw ultieme marketingmedewerker!

Je beschikt als organisatie over een leuke marketingmix: je verstuurt nieuwsbrieven, je hebt een website, je zet social media in en je hebt een goed team accountmanagers of sales medewerkers. En dan? Hoe combineer je alle kanalen en zorg je ervoor dat ze elkaar versterken en voor jou gaan werken? Voilà, marketing automation is jouw nieuwe en ultieme marketingmedewerker!

Oké, we nemen je hier even in mee. Het principe van marketing automation, marketing hoe werkt marketing automation, de technologie erachter en welk marketing automation platform kies je?

Het principe van marketing automation 

De juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon. Bij marketing automation helpt de techniek jou een handje om op cross-mediale wijze aan te haken op het beslismoment van een geïnteresseerde bezoeker (lead).   

Hoe werkt marketing automation? 

Wist je dat je in dit platform precies kunt zien wat je klant doet? Hij komt op de website, maar doet geen aankoop. De volgende dag komt hij weer, maar doet nog steeds geen aankoop. Hoe kun je ervoor zorgen dat de klant wél een aankoop doet. Zonder dat het je heel veel tijd kost!

Bij marketing automation bepaal je vooraf de stappen die je klant doorloopt waardoor je het proces en je boodschap kunt automatiseren.

Jij hebt in jouw flow ingesteld dat er na 3 bezoekmomenten er automatisch een mailtje uitgaat met dynamische content (die dus van toepassing is op de bezoeker). Bam er gaat een mailtje uit met dat product en argumenten of reviews waarom dat product een goede keuze is. De bezoeker is nog niet helemaal overtuigd of heeft het mailtje gemist. Oké, gelukkig heb jij ingesteld dat wanneer er geen actie is ondernomen na het mailtje, hij of zij automatisch getarget wordt via je social mediacampagnes. En hé, niet veel later, zie je dat hij het product heeft aangekocht. Einde flow. En wellicht komt hij wel in een andere flow.

Oké, waar begin je?

Je hebt gegevens nodig. Het meest belangrijk is het: e-mailadres van je bezoeker. Die is letterlijk goud waard, omgerekend €10,- tot €25,-, en nodig om je bezoeker en zijn of haar acties te kunnen volgen en erop in te spelen. Hoe verkrijg je die? Je kan een e-mailadres ruilen voor een whitepaper, een kortingscode, hulp via de chatbot etc. In het marketing automation platform zie je per lead een tijdlijn. Je ziet precies of je lead heeft geklikt op een link in een e-mail en hoe vaak hij een bepaalde pagina bezoekt op je website. Je marketing automation platform is dus ook jouw CRM-systeem om klantdata in bij te houden (maar ook dit gebeurt automatisch 😉).

De technologie achter marketing automation

Je hebt een zee aan marketing automation platforms en software. Wat ze meestal aanbieden is een veelheid aan geïntegreerde functionaliteiten, zoals: CRM, e-mailmarketing, automation, chatbots, website-optimalisatie en socialmedia-management. Denk aan oplossingen als Salesforce Marketing Cloud, MailChimp, ActiveCampaign en Hubspot.

Welk pakket kies je? 

Je hebt all-in-one pakketten of best-of-breed pakketten. Bij de eerste variant heb je alles ineen en ben je klaar voor 1 prijs. Bij de tweede optie kun je de focus leggen op wat jouw organisatie echt verder gaat helpen, je bent hiermee soms wel duurder uit. Vraag je vooral af hoe groot ben jij en welke pakketten vallen dan al af en wat wil je ermee bereiken? Wil je meer weten over het maken van de juiste keuze?

Wil jij je hier verder in verdiepen? Sluit dan aan donderdag 9 december om 10.00 uur bij het webinar ‘Hoe een individuele klantbenadering jouw bedrijf helpt groeien in 2022!’. Meld je gratis aan via Sparketeers.nl/crmevent   

Liefs,

Jolieke

Dit is misschien ook interessant voor jou…