We kunnen er niet meer omheen, TikTok. Belangrijk om je bedrijf of product onder de aandacht te brengen. Tegenwoordig is TikTok de tool die het meeste gebruikt wordt, zowel door de jongere- als door de oudere generaties. Waarom de korte TikTok filmpjes zo goed werken en zo razend populair zijn, ga ik je in deze blog vertellen.                                                                                                                      

Wat kun je allemaal met TikTok als bedrijf? 

TikTok laat verschillende accounts toe, waardoor je makkelijk switcht tussen je privé- en bedrijfsaccount. Met een bedrijfsaccount krijg je toegang tot uitgebreide statistieken, zoals het aantal videoviews, volgers, profielweergaven, je meest trending video’s en de demografischegegevens van jouw volgers. Handig want zo kun je makkelijk monitoren hoe je ervoor staat.  

TikTok heeft daarnaast verschillende voordelen voor jouw bedrijf of organisatie. Hieronder zet ik ze voor je op een rijtje: 

  • Grote doelgroep;  

Tiktok heeft 3 miljoen gebruikers in Nederland. Dit is een stijging van maar liefst 75% ten opzichte van 2021. In de leeftijdscategorie 15 t/m 20 jaar zitten een hoop gebruikers, maar liefst 67% van de jongeren gebruikt Tiktok. Leuk weetje: 42% van hen gebruikt de app dagelijks! 

Niet alleen bij tieners is TikTok populair. Ook bij de 40+ers doet de app het goed. Het gebruik onder deze leeftijdsgroep is sinds 2021 tot 25% gestegen. Dit is ook de reden dat je op TikTok te maken hebt met een hele grote doelgroep.  Dat maakt deze app ook aantrekkelijk voor vele bedrijven en organisaties. 

  • Relatief snel hoog bereik;  

Door TikTok kun je in een paar uur, zo honderd tot en met duizend views krijgen, ook als kleine organisatie of bedrijf. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ‘For You Page’. 

De ‘For You Page’ is heel leuk en handig om onder de aandacht van mensen te komen! Dit komt doordat deze pagina verschillende filmpjes bevat die TikTok je aanraadt op basis van interactie en eerder bekeken video’s. Ook komen er geregeld ‘nieuwe’ filmpjes tussendoor, om te kijken of daar je interesse misschien ook ligt. Voor bedrijven erg interessant, hierdoor kun je namelijk met filmpjes veel mensen bereiken via dit platform zonder dat je echt volgers nodig hebt, net zoals bij de Instagram reeels. 

  • Gratis;  

Een smartphone, tijd en creativiteit; dat zijn de ingrediënten van TikTok. 

  • #Challenge;  

Creëer je eigen challenge. Dit kan door middel van het ‘claimen’ van een hashtag met unieke challenge. Hierdoor kom je hoog in het TikTok algoritme en krijgen steeds meer mensen jouw TikTok te zien. 

  • Menselijke profilering;  

Hoe serieus jouw bedrijf, organisatie ook is in het dagelijkse leven, voor volgers, potentiële klanten, afnemers is het een kans om te laten zien hoe ‘menselijk’ jouw organisatie is.  

  • Adverteren; 

TikTok biedt verschillende mogelijkheden qua onlineadvertenties en een eigen online advertentieplatform. Daarnaast is tracking mogelijk, waar je doelgroep zich bevindt bijvoorbeeld. Hierdoor heb je snel inzicht in wie jij bereikt en wat de resultaten zijn.   

Hoe begin je met TikTok? 

TikTok werkt voor jongeren vrij natuurlijk (zij zijn ermee opgegroeid). Val je buiten deze doelgroep kan het zijn dat jij er wellicht iets langer over doet, wat natuurlijk niet erg is. Jongeren groeien op met video editing apps en die leren zichzelf dit ontzettend snel aan. 

Stappenplan om te beginnen met TikTok als bedrijf. 

Hieronder heb ik een stappenplan gemaakt voor als je wilt beginnen met TikTok. Als je nieuw bent op TikTok kun je vooraf eerst een ‘analyse-fase’ inbouwen, dat houdt in dat je eerst gaat onderzoeken op TikTok hoe het werkt, welke content populair is en waar jouw gebruikers zich bevinden. Vanuit daar kun je gaan starten middels de volgende 10 stappen; 

  • Maak doelen (wat wil je bereiken met Tiktok?) 
  • Download de App 
  • Maak een TikTok profiel aan 
  • Maak je biografie aan 
  • Volg mensen of #hashtags via ‘Ontdek’ en kijk wat zij allemaal doen 
  • Creëer content; maak een video, edit, kies de juiste filters & elementen 
  • Gebruik de juiste #Hastags, zet de juiste publicatie instellingen aan (openbaar) 
  • Deel jouw nieuwe TikTok 

Let op dat veel mensen en organisaties zijn bezig met het experimenteren op TikTok; het is dus heel normaal als de ene TikTok wel aanslaat bij de mensen en de andere (nog) niet. 

Wat is TikTok?
TikTok is een razend populaire Chinese social media-app met maar liefst 260 miljoen gebruikers, waarvan 3,5 miljoen accounts in Nederland!  

Op deze razend populaire app kun je filmpjes maken van 15 tot 60 seconden in verschillende categorieën, zoals Vlog, Style, Comedy, Sport, Dieren of complete Videoclips. TikTok video’s zijn visueel en in de app heb je verschillende mogelijkheden tot het gebruiken van filters, effecten en het toevoegen van de TikTok emoji’s, teksten en gifjes. De face filters zijn gebaseerd op Facial Recognition, deze bewegen dus mee naarmate jij beweegt. 

Wie is de oprichter van TikTok? 

Tiktok werd in 2016 opgericht in China door het bedrijf Bytedance, een groot Tech ontwikkelaar. De app werd in China eerste instantie uitgebracht onder een andere naam namelijk Douyin. Douyin werd razend populair in China en kreeg ongeveer 450 miljoen gebruikers! Door deze snelle groei en internationale bekendheid werd Douyin uitgebracht onder een nieuwe naam namelijk TikTok. De populariteit van de app is groot, en dat ik waarschijnlijk te wijten aan het makkelijk gebruik van de app. 

Laat jouw bedrijf nog meer sprankelen doormiddel van deze app. Download Tikok snel en begin met het maken van leuke video’s. Succes! 

Voorbeelden van bedrijven op TikTok: 

Zo, nu gaan we het in het echt uitvoeren! Dit zijn voorbeelden hoe andere bedrijven het doen: 

Deze bedrijven hebben een groot bereik, de politie Amsterdam maakt grappige en interessante content. Bovenaan zie je dat ze dit platform ook gebruiken om mensen te werven ‘word jij onze toekomstige collega?’. Doordat veel mensen het zien heb je misschien wel sneller een goede en geschikte kandidaat gevonden dan dat je dat zou doen via de ‘standaard’ wegen, bijvoorbeeld LinkedIn. Superhandig dus! 

Bij de tweede afbeelding zie je de Mediamarkt. Bij deze zie je heel goed dat ze een eigen hashtag hebben geclaimd en hiermee heel veel views bereiken. Doordat je een hashtag als bedrijf veel gebruikt (waardoor het onder mensen steeds bekender wordt) kun je het claimen. Wanneer mensen dan op jouw hashtag zoeken komen jouw video’s of video’s van klanten die jouw hashtag hebben gebruikt naar voren.  

Ik zie kansen! Jij ook? 

Wil je meer weten hoe je TikTok zakelijk kan inzetten? Neem dan gerust contact op, we helpen je graag!

Telefoonnummer: 085 – 666 58 50
Mailadres: [email protected]