Je hebt een leuk concept, een nieuw bedrijf of een product. Om dit te lanceren wil je natuurlijk meteen social media inzetten. Meteen = Zo snel mogelijk.

Je laat je informeren over hoe je dat nu het beste kunt gaan doen. Na deze informatieronde is je één ding duidelijk: ‘Er komt een stormvloed aan documenten, plannen, en strategieën op je af’. Dat kost tijd en geld. Heb je nu die online strategie, social media strategie, dat social media plan, die social media policy, kanaal strategie en content strategie allemaal nodig?

Ja en nee

Social media is strategische communicatie, daar moet je niet zomaar aan beginnen. Maar een boom neerhalen, daar papier van fabriceren en dat vol kalken met plannen en strategieën is het andere uiterste.

Denk goed na over wat je wilt bereiken met social media en maak van social media geen doel op zich. Als je weet wat je wilt bereiken kun je kijken naar de doelgroep. Wie is je doelgroep en waar is die actief, op welk platform en hoe kun je deze mensen bereiken?

Met dit in je achterhoofd kun je gaan starten. Niet als een kip zonder kop, maar gewoon met je gezonde verstand erbij. Ook in de wereld van social media geldt de regel: ‘Herhaling is de kracht van reclame ehhh social media’. Blijf je focussen op je onderwerp en pas een invalshoek toe, waarmee je je verbindt met de doelgroep.

Verstandig?

Als je tijd en geld hebt kun je het gehele traject doorlopen. Voor grote productlanceringen is dat zeker verstandig; er is dan een groot belang bij een goede communicatie. Maar bij een event dat over 1 of 2 maanden plaatsvindt en waarbij de aanmelding ook wel een boost kan hebben, is er geen tijd te verliezen.

Dan is het motto: Verstand niet op nul en rammen!

Social media is strategische communicatie, daar moet je niet zomaar aan beginnen.