De 6 voordelen van e-mailmarketing

Met e-mailmarketing bereik je in korte tijd een grote groep mensen. Je denkt na over de e-mails die jouw bedrijf stuurt naar klanten en andere geïnteresseerde personen om hen te informeren, betrekken of overtuigen. Door optimaal gebruik te maken van e-mailmarketing, kun je je bedrijf laten groeien en klantloyaliteit opbouwen!

In dit blog vertel ik de 6 voordelen van e-mailmarketing voor jouw bedrijf.

1. Directe communicatie

Met e-mail kun jij direct communiceren met je doelgroep! Je stuurt gepersonaliseerde berichten sturen naar individuele abonnees of specifieke segmenten van je doelgroep, door middel van nieuwsbrieven of updates. Dit helpt je bij het opbouwen van een persoonlijke relatie, merkbekendheid en het bevordert de betrokkenheid. 

2. Groot bereik

97% van de Nederlanders opent zijn mail dagelijks! E-mail is een van de meest gebruikte communicatiemiddelen onder alle leeftijden en heeft daardoor een groot bereik. Je kunt met één enkele e-mail dus een groot aantal mensen benaderen, ongeacht hun locatie!

3. Goedkoper dan andere communicatiemiddelen

In vergelijking met andere marketingkanalen zoals print, radio of televisie, is e-mailmarketing  stukken goedkoper. Er zijn bijvoorbeeld geen druk- of verzendkosten verbonden aan het verzenden van e-mails. Bovendien bespaar je tijd en werk je efficiënter met e-mailmarketing automationtools!

4. Resultaten zijn goed meetbaar

Met e-mailmarketing kun je nauwkeurig de resultaten meten en analyseren. Je kunt zien hoe vaak je e-mail is geopend, wie op welke links klikt en als je het koppelt aan Google Analytics volg je zelfs de acties en conversies. Deze gegevens helpen je om je strategie te optimaliseren en de effectiviteit van je campagnes te verbeteren. 

5.  Tijd besparen door te automatiseren

E-mailmarketingplatforms bieden vaak automatiseringsfuncties, waardoor je e-mails voortaan automatisch verzendt dankzij specifieke triggers of acties van abonnees. Dat bespaart een hoop tijd in de opvolging van jouw contacten! Bovendien zorg je ervoor dat jouw boodschap precies op het juiste moment bij jouw contacten komt. En dat heeft dan weer een positief effect op het laatste voordeel: je conversies.

6. Krachtige verkooptool  

E-mailmarketing is een hele krachtige verkooptool. Driekwart van de Nederlanders doet wel eens een aankoop via de mail! En ook geeft de helft van de Nederlanders aan, graag reclame te ontvangen in hun mailbox. E-mail is dus een krachtigste tool om mensen over te laten gaan tot aankoop. Door je boodschappen te personaliseren op basis van interesses, demografie en het gedrag van je abonnees, verhoog je de betrokkenheid van je mailinglijst én dus ook je conversies!

Zet jij de 6 voordelen van e-mailmarketing al in?

We hopen je met dit blog geïnspireerd te hebben om jouw e-mailmarketingstrategie nog eens onder de loep te nemen. Wil je hier eens over sparren? Stuur ons een mailtje of bel gerust om de mogelijkheden te bespreken!

Dit is misschien ook interessant voor jou…