Waarom jij Google Analytics nodig hebt

Google Analytics, spreek jij het al? Bounce percentages, referrals, organic search, multi channel trechters en ga zo maar door, veel mensen haken af want… moeilijk moeilijk. Maar meten is weten! Met behulp van Google Analytics kun jij inzien wanneer je bezoekers online zijn en wat ze daar doen. En echt, jij kan het ook! Lees snel verder waarom jij er niet langer mee moet wachten.  

 

Weten wat je marketingacties opleveren  

Je zet bijvoorbeeld een social mediacampagne op, met als doel dat je meer verkoopt via de website. De cijfers zien er leuk uit in je Facebook businessmanager, maar verkoop je nou daadwerkelijk ook meer dankzij dit kanaalJe krijgt  inzichten met Google AnalyticsKomt het verkeer binnen via de Facebook campagne, Google Adwords of gewoon organisch via Google? Misschien kom je er wel achter dat je social mediacampagne helemaal niet geschikt is voor jouw doelstelling. Uiteindelijk wil je weten wat jouw campagne oplevert. Wat stop je erin? En nog belangrijker… Wat levert het op? Door deze data inzichtelijk te maken kun je jouw marketingstrategie optimaliseren en je budget effectiever inzetten. 

Waar haakt de bezoeker op af?  

Naast dat je ziet wat wel werkt, zie je ook wat niet werkt. In Google Analytics zie je welke pagina’s de minste clicks hebben of waar je potentiële klanten op afhaken. Je ziet waar klanten op binnenkomen, maar ziet ook vanaf welke pagina ze vertrekken. Essentiële informatie waar jij met Google Analytics grip op hebt. Met behulp van deze gegevens kun je gaan optimaliseren om zo jouw doelen te halen. Hoe leuk is het om te zien dat website bezoekers meer offerteaanvragen gaan doen of langer op je website blijven.

Meten is weten! De 3 grootste voordelen van Google Analytics

  1. Het is een van de meest gebruikte platformen 
  2. Eenvoudig te installeren 
  3. Google Analytics is geheel gratis!  

Heeft Google Analytics ook nadelen?

Als wij een eerlijk antwoord moeten geven… Ja en nee. Google Analytics registreert standaard veel data en is daarmee deels ook in strijd met AVG. Daarnaast vindt men dat dit de privacy van de bezoekers niet genoeg waarborgt.
Door Google Analytics goed in te richten waarborg je de privacy van je bezoekers juist wel. Met een correcte cookie melding laat je de bezoeker de keus. Er wordt altijd gemeten, maar bij geen toestemming wordt dit minimaal en anoniem gemeten. Zo blijft je inzicht houden op het gebruik van je website, behouden bezoekers hun privacy en voldoe je aan de AVG.

Sparketeers helpt jou met inrichten 

Maar dan… waar begin je en hoe ga je Google Analytics inrichten? Of heb je al Google Analytics en wil je graag hulp bij de koppeling of het begrijpen van de data? En dan hebben we nog de nieuwe Google Analytics 4 daar kunnen we je ook alles over uitleggen. Wij snappen dat je vragen hebt dus leun lekker achterover, Sparketeers helpt je graag en richt dit volledig voor je in! Heb je specifieke onderdelen die jij graag wilt meten? Dan moet je wel uit je stoel komen 😉 dan ben je welkom voor een afspraak op kantoor. We bespreken tijdens de afspraak wat jij graag wil meten middels een analyseplan en geven je een korte rondleiding door Google Analytics. 

 

Smaakt dit naar meer? Ben je het niveau Google Analytics voor Dummies ontstegen?
In mijn volgende blog neem ik je mee in Google Analytics 4 en gaan we echt de diepte in. Stay tuned! 

Veel meetplezier! 

Groet, 

Martin Koekenberg 

Dit is misschien ook interessant voor jou…