Zó worden jouw e-mails geopend!

Gemiddeld opent maximaal 30% van jouw verzendlijst jouw e-mails. Hoe bereik je de resterende 60%? En nog belangrijker… Hoe zorg je ervoor dat zij in de toekomst je e-mails openen? Ik neem je in deze blog mee in mijn persoonlijke ervaring met mailings en hoe je er dus zelf voor zorgt dat jouw mailtjes scoren. 

Wat is je boodschap?

Kort over mij, ik ben net moeder geworden, erg leuk, en zoals het een echte Hollander betaamd ben ik gék op gratis. Dus ik schreef mij in als zwangere vrouw voor: de blije doos (een giftbox met, jawel, gratis babyspullen) natuurlijk onder de voorwaarde dat ze mijn e-mailadres mochten gebruiken. En zoals verwacht kreeg ik allerlei e-mails… Irritant zeg, denk je nu misschien. Maar ik moet je zeggen, ze hadden precies de juiste doelgroep voor ogen én de juiste boodschap. Elke week kreeg ik een bericht over de groei van mijn kindje en interessante aanbiedingen (niet al te pusherig). En ja, ik opende de mails, omdat de inhoud en koppen relevant voor mij waren. De berichten waren daar op het juiste tijdstip en met de juiste boodschap. 

Timing en relevantie zijn dus key om ervoor te zorgen dat jouw e-mails geopend worden. Hoe zit dat bij jou? Stuur je nieuwsbrieven naar je hele mailinglijst? Of pas je jouw boodschap al aan, aan de ontvanger? Relevante e-mails worden vele malen vaker geopend dan nieuwsbrieven met een onduidelijke ontvanger. Zorg er dus voor dat jij weet voor wie je jouw e-mails schrijft. Hoe wij dit doen? Ik neem je even mee in een voorbeeld van Escape Zwolle lees snel verder… 

Hoe we voor Escape Zwolle een openingsrate halen van 70% ! 

Bij Escape Zwolle speel je gave escape roomscity games en thuis escapes. Het is het perfecte uitje voor bijvoorbeeld vriendengroepen, teamuitjes en vrijgezellenfeesten. Omdat deze uitjes vaak ver van te voren gepland en geboekt worden, is het van belang om de spelers tot aan de speeldatum warm te blijven maken voor hun komst. Maar, hoe houd je hen betrokken als er ruim een maand tussen de boeking en de speeldatum zit? E-mailmarketing is hiervoor een mooie tool.  

Hoe de inzet van e-mailmarketing zorgt voor meer betrokkenheid 

Met de betrokkenheid van toekomstige escapers in het achterhoofd, dachten we een mailflow van vier e-mails uit waarin we hen meenemen in de periode tot aan hun escape.  

  1. In de eerste e-mail ontvang je een ontvangstbevestiging
  2. Is de tijd tussen je boeking en je speeldatum langer dan 14 dagen? Dan ontvang je een e-mail met hierin meer informatie over het spel dat je komt spelen. 
  3. De dag voorafgaand aan de speeldatum krijg je een e-mail met praktische informatie. Waar moet je op letten? Hoe kun je ons bereiken etc.?
  4. Een dag na je escape ontvang je een follow-up e-mail waarin we je vragen om een review voor andere escapers achter te laten. Natuurlijk tippen we je daar ook over onze andere spellen. 

Het resultaat? Deze e-mails worden ongeveer 250% beter geopend dan de andere e-mails die we versturen! En ook de aantal kliks in deze e-mail ligt op wel 230% hoger dan de gemiddeldes!* Oftewel de content is super relevant en voor de juiste doelgroep. En dát is precies waarvoor e-mailmarketing bedoeld is. Bovendien is e-mail ook een zeer populair kanaal om je doelgroep te verleiden tot een aankoop. 73% van de Nederlanders laat zich via e-mail wel eens verleiden tot een aankoop. Je snapt inmiddels wel dat ik enorm fan ben van e-mailmarketing in je marketingtoolbox.  

Benieuwd hoe jij dit goed inzet om jouw klanttevredenheid te verhogen, meer verbinding te creëren en je verkoop te ondersteunen? Kom gerust eens langs voor een kopje koffie. Ik denk graag met je mee hoe jij jouw e-mailmarketing het best inzet. De volgende keer geef ik je tips voor de inzet van e-mailmarketing. 

 

Liefs, 

Jolieke 

 

*Het nationaal e-mailonderzoek meldt een gemiddelde klikrate van 13,3% en de open rate van e-mails ligt op 30%. 

Dit is misschien ook interessant voor jou…