Customer Experience Marketing is het centraalstellen van de klantreis om van de belevenis van jouw klanten met je merk een onvergetelijke ervaring te maken. Verkopen is hierbij niet het voornaamste doel. Wat dat oplevert? Levenslange fans! In dit blog ontdek je waarom jij je wilt focussen op customer experience marketing.
Dit levert investeren in je klanten op
Klanten die een positieve ervaring met je bedrijf hebben, blijven niet alleen langer trouw aan je merk. Deze unieke ervaring delen ze graag met anderen! Dat leidt tot positieve mond-tot-mondreclame en terugkerende klanten. Onderaan de streep levert investeren in je klanten dus daadwerkelijk wat op.
Wat is het verschil tussen customer experience en klantenservice?
Hoewel klantenservice onderdeel is van de klantbeleving, is het slechts een onderdeel. Je kunt een klantenserviceteam hebben dat zich richt op verkoopvragen, aankopen, retouren en probleemoplossing, maar klantbeleving gaat verder dan dat. Het is een strategie die gericht is op het koesteren van de klantrelatie voordat er überhaupt een verkoop plaatsvindt – en lang nadat de betaling is ontvangen.
Customer experience is een strategie
Customer experience marketing gaat over het creëren van een positieve band met je merk, die doorwerkt in alle manieren waarop mensen met je bedrijf omgaan—zowel in de winkel als online en via alle marketingkanalen. Customer experience marketing wordt gebruikt als onderdeel van een branding strategie om de klantbeleving zo goed te maken dat ze niet eens overwegen om naar een ander merk over te stappen. Customer experience marketing zorgt ook voor meer betrokkenheid en positieve beoordelingen en aanbevelingen.
Meer over customer experience marketing?
In ons blog De sleutel tot het succes van customer experience marketing lees je hoe jij CEM met succes inzet om jouw klanten een positieve ervaring te bieden. Benieuwd welke rol e-mailmarketing en marketing automation kunnen spelen bij je klantbeleving? Boek een GRATIS strategie sessie met 2 van onze specialisten.